תיירות אחרת בארץ ובעולם

גרפיטי ואומנות רחוב

גרפיטי ואומנות רחוב
גרפיטי ואומנות רחוב

גרפיטי ואומנות רחוב - עולם ומלואו

 גרפיטי ואומנות רחוב מרגשים אותי מאוד.

זוהי דרך מרתקת ליצירת וצריכת אומנות, להבניית מוקדי עניין ומשיכה עירוניים ומרחביים, לפיתוח יצירתי, להבעה עצמית חופשית ובלתי מפוקחת, לעשייה מתוך תשוקה.

פרויקטים שונים של ציורי קיר, בין אם הם ממוסדים וממומנים או לא חוקיים ועבריינים, כולם יחד יצרו נישה  של "תיירות ציורי קיר".

זוהי נישה תיירותית המורכבת מביקור במקומות ויעדים עם ציורי קיר שאף פותח עבורה  מגוון רחב של סיורים מאורגנים ומוצרי תיירות.

אפשר לקחת חלק בסיור מאורגן, או סתם לשוטט ברחובות ובאתרים נטושים, תמיד נמצא יצירות מופת מרגשות.

מאז שגיליתי את התחום, בכל טיול שלי, בארץ או בחו"ל, אני מחפשת את מוקדי אומנות הרחוב, את היצירה המקומית, את המסרים על הקירות.  אני מנסה לבחון ולהבין את השפעתם על הסביבה, התרבות והתושבים המקומיים.

מוזנים לראות מה מצאתי בטיולי בארץ ובעולם, ומה נכתב ונאמר על כך במחקר התיירותי האקדמי.

בואו איתי לגלות את אומנות הרחוב

לנוחיותכם, חילקתי את הפוסטים בנושא לשלושה חלקים:

כנסו לפוסטים ותגלו אוצרות!

אומנות ברחוב

הרחוב הוא עולם ומלואו.

יש בו אומנות ממוסדת, מוזמנת ומתוגמלת ויש בו אומנות אחרת.

חלקה כתובה (הנקראת גרפיטי), חלקה מצוירת באופן אנונימי, לא חוקי ולעתים ונדליסטי (אומנות רחוב) וחלקה מוזמנת על ידי הרשויות ולרוב גם מתוגמלת (ציורי קיר).

יש גם סגנונות נוספים רבים של אומנות ברחוב כמו סריגה סביב עצים ועמודים; בובות, פטריות ושלל פסלונים שמודבקים לקירות; יצירות קרמיקה ועץ, פסיפס, מדבקות וכדומה.

למעשה כמעט כל סוג, סגנון וטכניקה אמנותית אפשר למצוא גם ברחוב.

תיירות גרפיטי ואומנות רחוב

בעשור האחרון הפכו הגרפיטי ואומנות הרחוב למוקדים תיירותיים צבעוניים ומרתקים, מושכי קהל תיירותי רב ומגוון. 

קהל זה בא לראות תוצר אומנותי אשר משולב במגמה התיירותית המודרנית  של חיפוש אחר ה"חיים האמתיים" ו"התושבים המקומיים" על חייהם האותנטיים בשכונות העיר ביום יום. 

הוא אינו מסתפק עוד באתרי התיירות המוכרים והקונבנציונליים. 

זוהי נישה תיירותית משגשגת, המתבטאת בסיורים מודרכים בעקבות אומנות רחוב ברחבי העולם כולו, וכן ברחובות תל אביב, בעיקר בשכונת פלורנטין בדרום העיר, ירושלים וחיפה.

אמנות ציבורית תורמת למוניטין של מקומות כ"מקומות יצירתיים".

תיירות מודרנית

התיירות, כמו כל תופעה מסיבית אחרת עברה שינוי משמעותי בעקבות התפתחויות חברתיות ותרבותיות שחלו לאחרונה כדוגמת התפתחות המדיה החברתית, עליה בשעות הפנאי והרווחה הכלכלית, גלובליזציה וכיוצא בזה. שינוי זה בא לביטוי הן בקהל היעד (ביקוש) והן בתכנים (היצע). בעוד התיירות בעבר הייתה סוג של פעילות אליטיסטית, כיום היא הפכה לזמינה כמעט לכל אחד.

ישנם חוקרים שמכנים שינוי זה: עידן "אחרי התיירות" .

הכוונה היא שהמאה ה- 21 מסמלת את ראשיתו של עידן חדש: סוף ההתייחסות לתיירות כתחום המציע אופקים חברתיים, מרחביים וזמניים ספציפיים, והבחנה בין יעדים תיירותיים לאלה שאינם תיירותיים. דבר זה בא לידי ביטוי למשל בפיתוח תיירות באזורים שנחשבים "רגילים", פיזור של מובלעות ותחומים תיירותיים.

סיורי אומנות רחוב וגפריטי, תיירות שמתמקדת בחיי היום יום של המקומיים, ערים עכשוויות ויצירתיות, עיצוב ואומנות במרחב – כל אלה ועוד רבים מהווים חלקים ממאפייני התיירות המודרנית.

רוצה לשמוע עוד?