בלוגים תיירותיים במחקר

האקדמיה גילתה את הבלוגים

איך נראים בלוגים במחקר האקדמי?

אוהבים לקרוא בלוגים?

בלוגים על טיולים מרתקים אתכם?

ואולי בכלל אתם כותבים בלוג?

בואו נבדוק איך זה נראה מהצד המחקרי.

(למען הסר ספק, מה שכתוב כאן הוא סיכום של מאמרים מחקריים בתחום ולא תובנות שלי).

אומנם אני התעמקתי בבלוגים שעוסקים בתיירות, אבל נראה לי שהרעיון תקף גם לתחומים אחרים.

על בלוגים בכלל ובלוגים תיירותיים בפרט:

יומן הינו מצרך אמנותי של הנוסע במשך מאות שנים.

המלכה ויקטוריה, איש הפילוסופיה והספרות סמואל ג'ונסון, המשורר האנגלי רוברט סאותי ואחרים השתמשו ביומן כדי לתאר את הנוף ואת המפגשים עם מארחיהם ככלי רעיוני בכדי להבין ולספר את הרפתקאותיהם.

בעבר, תיירים אלה הוגבלו על ידי גבולות המעמד הכלכלי, החברתי, החינוך, ומידת ההתפתחות של תשתיות נסיעות .

אבל היום יש לנו אינטרנט!

ואנחנו שואפים להיות אנשי "העולם החדש", נכון?

בעולמנו הפוסט-מודרני, הטכנולוגיה והאינטרנט  שינו את הצורה שבה אנו כפרטים, חיים את חיינו.

בלוגים יוצרים מידע וייצוגים של מקומות שונים ומטפחים את היצירה של קהילות בעלות אינטרסים משותפים.

הגדרות ומושגים

חוקרים הגדירו בלוגים של נסיעות כ"רשומות אינדיבידואליות המתייחסות לתכניות של נסיעות מתוכננות, מתרחשות או שנערכו בעבר".

בלוגים של נסיעות הם מעיין יומנים מקוונים, אישיים, הכתובים על ידי אדם אחד או יותר  בעלי נושא משותף (לדוגמה, מסלול טיול או רכישת כרטיס סובב עולם). הם כתובים בדרך כלל על ידי תיירים מתוך רצון לדווח לחברים ולמשפחות על שלהם פעילויות וחוויות במהלך הטיולים.

בלוגים מציעים הזדמנות לחשוף את פרשנויות התיירים על מוצרים וחוויות תיירותיים, ולהביע דעות, מחשבות, תחושות ורגשות שבדרך אחרת לא יכלו להיחשף.

בלוגים תיירותיים הינם דרך מרכזית כיום ליצירת "eWOM"  (פרסום והמלצה מפה לאוזן, WOM = Word Of  Mouth).

מה שמבדיל את הבלוגים מאתרי מדיה חברתית אחרים, כגון קהילות וירטואליות (לדוגמא "Facebook") ואתרי ביקורת (למשלTravel.com) הוא היקף התקשורת החברתית שנוצרת סביבם.

קהילות וירטואליות הן קבוצות של חילופי מידע ורעיונות בין אנשים באמצעות רשת האינטרנט .

התפתחות הבלוגים

יומני רשת מקוצרים ל"בלוגים", קיימים מסוף שנות ה 90 של המאה הקודמת, למרות שרק בשנים האחרונות הצמיחה שלהם עלתה.

הסיפור ביומן הבלוג מכיל בחובו כוח רב, הוא יכול לשמש כגורם משפיע משמעותי על מספר המבקרים בעתיד, ועל  רמת המודעות לגבי יעד מסוים בקרב הקוראים. כיום גוברת  ההכרה כי הבלוגים יכולים להשפיע על החלטות הצרכן ואטרקטיביות היעד, ואף לעצב מחדש את רשתות התקשורת שנשלטו בעבר על ידי ספקי המידע מסורתיים.

בלוגים של נסיעות הפכו לחלק ממנהגי התיירות המודרנית. הם משמשים פלטפורמות שבהן תיירים יכולים לזכור, להעריך, לקנות, ולהעשיר את חוויות הנסיעה שלהם. ספרות נרחבת הכירה בבלוגים של נסיעות כמקור בעל ערך של  מידע על פעילות התיירים, תפיסות של יעדים ותקשורת מילולית מבוססת על אמינות  המידע המועבר "מפה לאוזן".

בלוגים כסוכני מידע והשפעה

הגידול המשמעותי ברשתות החברתיות המקוונות השפיע לא רק על הדרך שבה אנשים מתקשרים ומשתפים מידע, אלא גם זכה לתשומת לבם של חוקרים ומשווקים בגלל הפוטנציאל הגלום בהם להשפיע על החלטות רכישה של הצרכן.

בשנת 2008, תחום הנסיעות היה מדורג במקום התשיעי בין הנושאים המנוטרים על ידי Technocracy.com (אתר החוקר את השפעות הטכנולוגיה על המבנה החברתי).

עוד עולה שם כי  28% מכלל הבלוגים בפיקוח באותה שנה עוסקים בתחום זה. מיליוני אנשים מצטרפים  לאתרי בלוגים של נסיעות, משתפים את  חוויות הנסיעה שלהם באינטרנט, והופכים את הבלוגים להיות צד בייצור התיירותי.

וזה היה לפני 10 שנים. תחשבו לאן הגענו היום.

בעולם זה  כל אחד הוא קול ייחודי משום שהוא מספק נקודת מבט פרשנית שלו כנוסע במרחבי העולם.

בלוגים כסוכני שיווק

מדיה חברתית משחקת תפקיד משמעותי הן בצד הביקוש והן בצד ההיצע של התיירות ומאפשרת אינטראקציה ישירה בין היצרן לצרכן, החלפת  דעות, הערכות ותגובות אודות השירות והמוצר התיירותי.

התפקיד הגדל של התקשורת החברתית בתיירות אינו מוטל בספק; מינוף מדיה חברתית לשווק יעדים הוכיח עצמו כאסטרטגיה מצוינת.

כוחו של הסיפור ושל תקשורת "WOM " מוכרים בקרב משווקים אשר לעתים קרובות מנסים ליצור "באז" סביב המותגים שלהם.

עדויות אישיות הן ללא ספק אמצעי מידע עוצמתי מאוד ודרך להעברת מידע וביקורת על מוצרים ושירותים.

כאמצעי שיווקי, בלוגים משמשים בעיקר בכדי לשתף דעות ומידע על מגמות האחרונות בתעשייה.

חוקרים מצאו כי תיירות היא תעשייה הנמצאת בחזית השימוש באינטרנט ובעסקאות מקוונות.

המדיה החברתית לקחה את התיירות ואת חווית ההזמנה של נסיעות לרמה חדשה.

היא מאפשרת למבקרים לתקשר עם לא רק עם היעדים, אלא גם עם מבקרים שחוו לאחרונה את היעד בו הם שוקלים לבקר.

איסוף מידע מסוג זה אפשרי גם באמצעות בלוגים.

התוכן של הבלוגים נוצר בעיקר על ידי מבקרים שחוו את היעד, כך המידע מבוסס על דעה וחוויה אותנטית.

כיום, המבקרים פחות סומכים  על פרסום המתמקד ביתרונות ובתכונות המיוחדות של היעדים אלא דורשים גישה אישית, אינטליגנטית, יצירתית, אינטראקטיבית, הכוללת אמפתיה ורגש.

הם רוצים להשתתף ביצירת מוצרי תיירות ורוצים לקנות על בסיס מערכת היחסים.

היות  שבלוגים מציגים את חווית התיירים ביעד מסוים,  משווקי תיירות צריכים לראות בלוגים כטכנולוגיה חדשה, תופעה משמעותית בעלת השלכות על שיווק וקידום של כל יעד תיירותי.

איך וכיצד לכתוב בלוג תיירותי איכותי

בטח היתה לכם תחושת בטן, אבל זה כבר לגמרי מדעי-

  • בכדי לייצר בלוג אטרקטיבי ואפקטיבי רצוי להתאים את תוכנו לנישות, שווקים או קבוצות עניין  ספציפיות  וכן לנהל תפעול ומעקב קבועים בנוסף ליצירת תוכן חדש.
  • אפשרות נוספת היא  לפתח פאנל מומחים בנושאים שונים ובכך להבטיח תנועה וזרימה קבועה  של מידע ותוכן מעניין.
  • אסטרטגיה אפשרית נוספת שכבר  הוכחה כמוצלחת, היא הענקת חסות ל"בלוגרים מקצועיים" שיכתבו  אודות הטיולים שלהם עבור בלוגים של חברות, יעדים או עבור בלוגרים פרטיים אחרים.

חשוב לצייין כי שמירה על יחסי קרבה עם "בלוגרי מפתח" בדרך של תגמולים ותמריצים הינה משימה קריטית לכל ארגון המבקש לספק תוכן מושך בבלוגים שלו.

עם זאת, למרות שהענקת חסות ותגמולים לבלוגרים מקצועיים עשויים להראות מפתים, יש לזכור כי  זה עדיין מעלה בעיות אתיות ניכרות.

היות ולא ידוע האם בלוגים המתארים חוויות חיוביות הינם ממומנים על ידי החברות או שנכתבו על ידי צרכן אמתי, חסות ארגונית צריכה להתמודד עם טענות בדבר  "רמאות שיווקית" .

מידע או מכירה: השוק המסורתי אל מול העולם החדש

בלוגים נוטים להיתפס כצורה של תקשורת, כמקור מידע מהימן ופחות כמקום לבצע בו רכישה ספציפית.

המגמות האחרונות מראות על שינויים בערוצי השיווק וההפצה התיירותיים ומצביעות על נטייה להתרחק מסוכנויות נסיעות מקוונות (כגון חברות תעופה או בתי מלון) לעבר בלוגים המקושרים או משולבים באתר של הספק, ובכך לנסות ולתרום ליצירת  הזמנה באינטרנט בשלב מאוחר יותר..

מהעולה במחקר על השימוש בבלוגים ובתקשורת חברתית, קשה לדמיין כיצד הפונקציות המסורתיות יותר של תקשורת שיווקית מתחרות במדיה החברתית המתהווה.

כתוצאה מכך, קשה לדמיין את פונקציות שיווק מסורתית שורדות, ובוודאי לא בצורה הנוכחית שלהם.

עידן 2.0 Web  בכפוף  לביקורת ולחשדנות כלפיו, הופך למנהיג ללא עוררין בשוק התקשורת,  מחליף את ערוצי התקשורת של השוק המסורתי שסובל ממידה בלתי נמנעת של עקומות נסיגה.

באופן אירוני, זה עלול לכפות על הערוצים המסורתיים להיות יותר רלוונטיים ללקוחות.

מה שצפוי להתרחש הוא שהשיווק המסורתי ייצור פונקציות המתאימות יותר לתקשורת החברתית המתפתחת.

כמה זמן פונקציות השיווק המסורתי יישארו רלוונטיות, אפילו בתוספות סדר וירטואלי חדש, עדיין  תלוי בשיעור שבו הציבור מאמץ את האינטרנט 2.0 כמקור המידע המועדף עליהם, אשר לפי כל הסימנים יהיה יותר מוקדם מאשר מאוחר.

שינוי בחשיבה

השינוי בחשיבה הנוכחית של המשווקים דורש לא להחיל את החוקים ישנים על הסביבה החברתית החדשה, אלא ללמוד ממנה, להבין את התיירות הדור החדש,  וליישם את פרדיגמות התקשורת  Web 2.0 על מנת לשפר את מודל התקשורת השיווקית המשולבת  ובכדי להעביר את המסרים שלהם בצורה מעניינת, חדשנית ויעילה יותר.

בניגוד לתקשורת המסורתית שבה משווקים החליטו וניהלו את הסוג התקשורת, תוכן ההודעה, כיצד ולמי להפנות את המסר ויכלו לתמרן את התקשורת בצורה משולבת, בתקשורת התיירות החברתית, משווקים חייבים לעבור מן השיווק, המקוון או לא מקוון, המסורתי להצגת תוכן מוצרים ושירותים בהתאם לדרישות הצרכן והמשתמש החדשים. מדיה חברתית ככלי של שיווק תיירות יכולה לשפר מאוד  את המוניטין של היעד.

סקרים  שנערכו לאחרונה בבריטניה, גרמניה ואוסטריה  מראים כי הצרכנים מאמינים יותר לאתרי ביקורות מאשר למדריכי נסיעות וסוכנויות מקצועיים, שלדירוגי לקוחות באינטרנט יש אמינות גבוהה בקרב הצרכנים, וכי ל"הערות" ובלוגים של נסיעות היתה הכי הרבה פופולריות.

הודות לנרטיב הסיפורי שלהם, בלוגים של נסיעות הם תצורות ייחודיות של תוכן תיירות.

לבלוגים של תיירות תפקיד ניכר בחיפוש מידע באינטרנט, היות והדעות המקוונות הפכו משמעותיות יותר בהחלטות הרכישה של צרכנים והן נתפסות כבעלות  השפעה בתהליכי קבלת החלטות.

כיום, בלוגים באינטרנט נחשבים אמינים יותר מסוגים מסורתיים של שווק והעברת ידע.

מעניינים אותכם עוד תחומים מחקריים?

כדי לקרוא על תיירות גרפיטי ואומנות רחוב – כנסו לכאן.

קצת מושגים מחקריים של תיירות חדשה – תקראו פה.

איך אפשר לטייל בטבע, באזורים חקלאיים, ושכולם ישארו מרוצים? – תראו פה.

 

רוצים לדעת איך אני הופכת את הבלוג שלי למקצוע?

על ההתפתחות שלי בתחום אפשר לקרוא בפוסטים:

מתחביב למקצוע

המחקר שלי ואיך אתם יכולים לעזור לי

התהליך שלי בלימודי התואר השני בתיירות

וגם בדף של מיזם "סיור סיקור"

 

ובכלל מוזמנים לטייל קצת באתר. יש הרבה אוצרות לקריאה.

 

20 תגובות
  1. נועה בר-נס הגב

    תודה עינת, מאד מעניין ונותן גושפנקה מחקרית למה שאני עושה פה כל היום 🙂

  2. ציפי הגב

    מעניין ומרתק מאד. הפכת את מה שאנחנו עושים מתוך תשוקה, אהבה ואינטואיציה, למילים מבוססות מחקר. זה בהחלט נותן מוטיבציה להמשיך. תודה

    • עינת הרשקו הגב

      תודה ציפי. זה בהחלט מעודד לראות שאנחנו עושים את הדבר הנכון.

  3. ניני אטלס הגב

    מרתק. איך במשיכת קולמוס נפלאה, הפכת את הכיף הפרטי שלי, לשתף אנשים נוספים בחוויות שחוויתי, למשהו שיש בו תבלין חדש ומקפיץ טעמים. תודה, יופי של דרבון להמשיך בדרך.

    • עינת הרשקו הגב

      בשמחה ניני. אשתדל מדי פעם לזרוק פה איזה עידוד. זה תורם לכולנו.

  4. מיכל מנור הגב

    עינת, יש כאן מידע יקר מפז. טוב לדעת, לפעמים אני צריכה להסביר על המשמעות שלנו בעולם התיירות וחסרות לי אסמכתאות…:-)

    • עינת הרשקו הגב

      תודה מיכל. יכולה לספק לך אסמכתאות בשפע. כאן זה רק קצה המזלג

  5. ינינה הגב

    עינת,
    פוסט מעניין מאוד . בזכות הכתיבה האישי, הבלתי אמצעית, והחוויה האישית – הבלונים נתפסים כיום כאמינים ומשמעותיים. עכשיו שהם הופכים יותר ויותר ככלי שייוק , או על ידי כותביהם כדרך להרויח כסף – מעניין האם יצליחו לשמור על אמינות וכותנטיות.

    • עינת הרשקו הגב

      אני מאמינה שכן, הם ימשיכו להיות אותנטיים אם נמשיך לכתוב מהלב והרגש. נראה לי שמה ש"מכור" ניכר בכתובים. זה חלק מהתפקיד שלנו לשמור על זה נקי עד כמה שאפשר.

  6. תמרית הגב

    פוסט מענין וחשוב. עם כל ההתפתחות בעולם הבלוגים ועם כל השינויים בעולמנו והמרכזיות של החוויה האישית והפרטית עדיין יש מקום חשוב מאוד למחקר. ואשמח שתמשיכי להביא דברים מעניינים מהאקדמיה. לא חסרות בעיות גם עם המחקרים אבל זה דיון למקום אחר…?

    • עינת הרשקו הגב

      תודה תמר. אמשיך להביא מהידע שאני אוספת בעולם המחקרי כי אני באמת מאמינה שזה נותן פן נוסף למה שאנחנו עושים ביום יום. צריך לקחת הכל עם "סייגים" אבל זה נכון לגבי כל דבר בחיינו. שמחה שהיה לך מעניין ותודה על התגובה.

  7. אילנה בר הגב

    בזמנו, כשהאינטרנט החל לפרוח, בדור הראשון שלו, אחד מהקורסים שלקחתי בלימודי תואר שני במידענות עסק בהערכת אתרים באינטרנט. דובר על סט של קריטריונים להעריך את טיב המידע, לפני שמשליכים הצידה את המידע המסורתי (ספרים ומאמרים מודפסים) ורצים לגוגל שיתן לנו תשובות לכל השאלות שלנו. חושבת שכנ"ל לגבי בלוגים, מן הראוי שיהיו קריטריונים להערכת התכנים, כי כמו בכל תחום, יש ויש. הקלות בה ניתן להתחבר לפלטפורמה ולפתוח בלוג בו כל אחד כותב מהרהורי לבו, גם בתחום התיירות, הופך את העולם הזה לפרוץ, חסר סטנדרטים. על מנת שבלוגים של טיולים יחליפו סוכני מידע מסורתיים הם נדרשים למידה מסויימת של אובייקטיביות, מיהמנות, ידע, כתיבה רהוטה. וזה מה שעולה לי ככה בשלוף.
    אישית, כשאני מתכננת נסיעה, אם אני רוצה לקבל תשובות לשאלות טכניות הפייסבוק נותן לי מענה מיידי, בקבוצות ייעודיות. זה הכי "מפה לאוזן" שיש, כי אנשים עונים מתוך הניסיון שלהם. הקריאה שלי בבלוגים היא יותר להרחבת הדעת, כמו קריאה במגזינים ואם הכותב/ת כותבים בכישרון, אשאר לקרוא עוד פוסטים של אותו כתב, אבל לאו דווקא אצא למסעות בעקבותיו.
    ולגבי הפוסט, סיכום מעולה של נקודת המט האקדמית על מה שאנחנו עושים ביומיום שלנו כבלוגרים…

    • עינת הרשקו הגב

      אילנה, תודה על תגובתך. אני חושבת שהמידע המסורתי, מושלך מעצמו בגלל שלעיתים הוא הופך ללא מעודכן ברגע הדפסתו. עם זאת נכון שהיה כדאי שיהיו קרטריונים וסטנדרטים. איך עושים זאת אני עדיין לא ממש יודעת. מי יחליט? איך? ועם זאת היה טוב מאוד עבורנו אם היינו מוצאים דרך למיסוד.
      לגבי הפיסבוק – חייבת לציין כי גם במחקר שלי עלה שהוא הכלי הכי מרכזי להפצת מידע וחשיפה. מצד שני כולנו מפיצות את הפוסטים של הבלוג בפיסבוק וקצת קשה לעשות את ההפרדה מה מגיע ישירות ממנו ומה עובר דרכו אבל ממשיך הלאה.בכל מקרה אנחנו מייצגים משהו יחסית חדש ואני מאמינה שלאט לאט נמצא את הדרך הנכונה לבדל את עצמו וגם להתמסד.

  8. רבקה קופלר הגב

    תודה עינת על הצצה לעולם המחקר. אני טוענת כבר הרבה זמן שהמונח "בלוג" מזמן שינה את משמעותו ואינו עוד יומן במובן המסורתי של המילה. מאחר ושימוש בפלטפורמות הבלוגים השונות הפכה קלה ונוחה, רבים כותבים בה ורבות המטרות. גם בתחום התיירות נראה לי שיש הרבה תתי קטגוריות, בייחוד בקרב המשתמשים הממש טריים.

    • עינת הרשקו הגב

      רבקה את מאוד צודקת, היום זה קל ונגיש לכל אחד, ולעיתים זה בעוכרינו. עם זאת, כמו שכתבתי למלי, אני חושבת שאם מצאת בלוג שמדבר אליך, מתאים לך, ואת סומכת על ההמלצות שבו, זה עדיף אלפי מונים מצורות שיווק או העברת מידע אחרות, שהן לדעתי עוד יותר מכירתיות ולרוב מכורות. כיום טריפ אדוויזור למשל, ידוע כ"מכור" לחלוטין ואני ממש לא סומכת עליו, לעומת כמה בלוגים שאלך אחריהם בעינים עצומות.

  9. מלי הגב

    מאוגד כאן מידע חשוב וחייבת להודות ש-באקדמית זה נשמע טוב יותר. וברצינות: בלוג, בין אם עומד בפני עצמו ובין אם הוא תומך עסק – כל הרעיון השיווקי המגולם בו הוא: ״בוא ואמכור לך בלי שתרגיש״. כולנו מהלכים על החבל הדק הזה שבין אותנטיות לבין מכירה. עם יד על הלב: מה אנחנו כצרכנים חושבים על המלצות אפיליאייט בבלוג – על אף הגילוי הנאות? לא תמיד אני מכירים אישית את הבלוגר וסומכים עליו.

    • עינת הרשקו הגב

      תודה מלי על תגובתך. אנחנו אומנם לא מכירים אישית את הבלוגר אבל אנחנו כן יכולים ללכת בעקבותיו ובמידה וזה אכן התאים לנו להמשיך לקרוא ולהאמין לו. דווקא זה בעיני החשוב, ההמשכיות, מערכת היחסים שנוצרת, האמון שנבנה. אנחנו מחפשים את מי שדומה לנו באהבות, בתחביבים, בתחומי העניין ונהנהים ללכת בעקבותיו כי זה מתאים לנו. זה מה שאני אוהבת בעולם הזה.

  10. Tova הגב

    עינת, ראשית תודה על החותמת המחקרית שהבאת לפה "לעבודה" שאני משקיעה בתחביב שלי כבלוגרית .
    ולא סתם שמתי את "העבודה" במרכעות, כי לכתוב על ניו יורק למתקדמים זה בכייף שלי, אבל לשווק את הבלוג זו עבודה פחות אהובה עלי בלשון עדינה.
    אז כן, זה מאוד מעודד לקבל טפיחה על השכם.
    מהמקום הצנוע שלי כבלוגרית נישתית( אני לא בלוגרית שסוחפת אחריה המונים), אני בהחלט יכולה לראות שיש אנשים שמתחברים לחוויות שלי, אפילו שאני ממעטת לתת מסלולים ואינפורמציה טכנית. הם בעצם המנויים והקוראים שהולכים איתי יד ביד, מפה ועד ניו יורק וחזרה ( גם אם הם לא נוסעים לשם בעתיד הנראה לעיין) .

    • עינת הרשקו הגב

      שמחה לשמוע שהפוסט מעודד. גם אני פחות מתחברת לצד השיווקי של התחום אבל אין לנו דרך אחרת להפיץ את המידע שלנו אז זה חלק מהמציאות..תודה טובה על תגובתך

השארת תגובה