עידן חדש בבלוגוספרייה

כנס ראשון מסוגו: תיירות - בלוגרים - אקדמיה

שאני אארגן כנס???

למה עשיתי את זה לעצמי?

רק אל תראו אותי כ"שנוררית"!

"אחת שמחפשת מני הטבות ומתנות חינם, ומתחננת על הפתחים של אתרי ויעדי תיירות שיזמינו אותי לסקר אותם".

ככה הרגשתי לפני כמה חודשים, בסיום כנס התיירות הבינלאומי שנערך בתל אביב –IMTM.

ואני לא לבד.

רבים מחברי הבלוגרים של התיירות והטיולים חשו שככה אנחנו נתפסים בעיני מקבלי ההחלטות והנציגים של אתרי וגופי תיירות.

אני יודעת שאין עשן בלי אש.

בטוח שגם לנו – הבלוגרים, כותבי התוכן, משפיעני הרשת או איך שלא תקראו לזה, יש חלק נכבד בתדמית הזאת שנוצרה לנו.

אחד הביטויים לזה בתערוכת התיירות היה שרבים הגיעו לדוכנים והציגו עצמם כ"בעלי האתר עם הכי הרבה כניסות וחשיפה", או עם "קבוצת הפייסבוק הכי גדולה", או הבלוגר "הכי מוכר" "הכי משפיע" או הכי משהו…

וברור שלא כולנו כל כך מוצלחים..

ואז הנציגים כבר לא יודעים למי להאמין. ומה ההבדל בין אחד לשני, ומה מייחד כל בלוגר ולאיזה קהל הוא פונה, ומי אומר אמת ומי קצת מגזים, ועם מי ולמה בכלל כדאי לו לעבוד ומה יצא לו מכל אלה????

סף כניסה? רף ביצוע? יוק!!

עוד חסם ונקודת תורפה שלנו הוא שאין שום סף כניסה למקצוע הזה שנקרא "בלוגר", או "כותב תוכן" או "משפיען" בכל מדיה.

למעשה, כל אחד יכול לפתוח אתר, קבוצה או קהילה, להעלות תכנים ולהציג את עצמו כבעל השפעה .

זה נהדר מצד אחד, כי זאת באמת דרך שבה כל אחד ואחת יכולים בקלות יחסית לפרוץ, לבנות את הדרך הייחודית שלהם, ליצור תוכן מקורי ולהפיץ אותו לעולם.

ככה נולדים כוכבים בימנו.

אבל!

זה גם נורא. כן, נורא.

כי יש כאלה שאני ממש מתביישת שאני נכללת איתם תחת אותה קטגוריה.

שכותבים גרוע, עילג ועם שגיאות כתיב ותחביר.

שמקבלים איזה ברושור, מעתיקים אותו עם שתי תמונות ומעלים כפוסט המסקר אתר אירוח או חוויה או כל דבר אחר.

שמוזמנים לסקר אתר, מקבלים אירוח בחינם, לעיתים אפילו לינה וארוחות ולא טורחים בכלל לכתוב עליו אחר כך.

לעיתים בתירוץ שלא נהנו. לעיתים אפילו זה לא.

כל אלה – כל אחד לחוד, אבל בוודאי כולם ביחד, פוגעים בנו ובשמנו הטוב ובעיקר באלה שמשקיעים את הנשמה לפני שהם מעלים משהו לאתר שלהם.

אז אני גם מבינה את גורמי התיירות, או בכלל את בעלי העסקים, שלא תמיד מקבלים אותנו בשמחה ובששון.

עם זאת, ההרגשה הזאת שיצאנו איתה מתערוכה ההיא, הייתה ממש מעליבה.

בסופה הבנו כי רבים לא מבינים מי אנחנו, מה אנחנו עושים, איך ולמה כדאי לעבוד איתנו.

יוצאים לדרך חדשה – משנים תדמית – הופכים למקצוענים

חשבנו מה אנחנו יכולים לעשות על מנת לשנות את התמונה.

אחת ההחלטות שהתקבלה ויצאה מיד לפועל היא להקים אתר, באנגלית, שמסביר לגורמי תיירות בעולם מי אנחנו הבלוגרים הישראלים.

איך אנחנו עובדים בשיתוף פעולה, איך נוכל לעזור לכל אחד לבחור ולהגיע לבלוגרים ויוצרי תוכן שמתאימים בדיוק לו, לקהל שהוא מחפש, ליעד שהוא רוצה לשווק וכדומה.

צוות קטן ואיכותי ביותר החל לבנות את האתר ולקבץ בו את כל המידע הדרוש על מנת להסביר ולעזור למקבלי ההחלטות איך, כיצד ועם מי לעבוד.

האתר הזה עדיין בהליכי בנייה אבל הוא מקסים, ומקצועי, ומספק המון רקע ומידע גם עלינו כקבוצה, וגם על כל אחד בנפרד, שבוחר להעלות את הפרטים שלו לאינדקס הבלוגרים שבו.

אבל האתר הוא רק חלק קטן. והוא פונה בעיקר לחו"ל.

ורבים מאתנו כותבים גם על אתרי תיירות בארץ.

ובכלל, התיירות פה חשובה לי ולנו מאוד.

איך נולד כנס? כמו תינוק??? לא בטוח!

לקראת בניית האתר, רציתי לבקש מפרופסור יואל מנספלד, שמוביל את תוכנית הלימודים שלקחתי בה חלק, (במסגרת החוג לגאוגרפיה ולימודי סביבה באוניברסיטת חיפה), ואושיה בעלת שם בינלאומי בפיתוח וחקר תיירות, שיכתוב לנו כמה מילים לאתר. שיסביר מה דעתו על עבודה עם בלוגרים כמובילי דעה בשיווק תיירותי.

פרופסור מנספלד הבין לא מכבר את חשיבות המדיה הזאת בעידן המודרני והזמין כמה בלוגרים שייצאו איתו למשלחת של בלוגרים ועיתונאים לאוזבקיסטן לצורך חשיפת התיירות במדינה.

בראותו כי טוב, (ואפילו טוב מאוד), הוא הבין עד כמה חשוב לפתח ולטפח את התחום הזה.

אבל אז אמרתי לעצמי "למה רק מאמר לאתר?"

אולי איזה מפגש, איזה שיעור, משהו…

וככה, גמגמתי לו כמה מילים לא מגובשות במשרד,  ונולד מזה כנס!

הרבה יותר פשוט ממה שניתן לחשוב. נראה כי כולם היו מאוד בשלים לכך. בטח יותר פשוט מתינוק….

הכנס היה הצלחה אדירה.

התחלנו את המסע שלנו לעבר עתיד יותר ברור, מקצועי ומוכר.

המטרות, היעדים והקהלים של הכנס

כמו שכתבתי בפוסט המסכם בפייסבוק, לכנס היו מספר מטרות והוזמנו אליו שלושה קהלים: בלוגרים ויוצרי תוכן במידה הדיגיטלית בתחום הטיולים והתיירות, בעלי תפקידים ומקבלי החלטות מעולם התיירות ואנשי אקדמיה.

לכנס שנערך בקמפוס הנמל בעיר התחתית בחיפה ביוני 2019, הגיעו כמאה איש.

70% כותבי תוכן תיירותי, רובם בלוגרים אבל גם עיתונאים, בעלי אתרים, מנהלי קבוצות פייסבוק וכדומה.

20% גורמי תיירות מובילים – יחצני"ם, משווקים, בעלי תפקיד בכיר בחברות תיירות, יזמי תיירות ועוד.

10% ממשתתפי הכנס היו אנשי אקדמיה – פרופסורים, דוקטורים וחוקרים מתחום התיירות והתקשורת.

החיבור בין שלושת הקהלים הללו כל כך מתבקש שלא ברור איך הוא לא קרה עד כה.

מטרות, מטרות משנה, ויעדים

  • מטרה מרכזית אחת הייתה חשיפה והכרה של פעילות הבלוגרים העוסקים בתחום הטיולים והתיירות לגורמי האקדמיה ולגורמי תיירות מרכזיים ומובילים בשוק.

רצינו שיבינו מעט יותר לעומק מי אנחנו, מה אנחנו עושים ובמה אנחנו דומים ושונים מכותבי תוכן תיירותי אחרים כגון עיתונאים, כותבי ספרי הדרכת טיולים ודומיהם.
מטרה זו הייתה חשובה לנו עד מאוד. 

למעשה זה הופך אותנו מבודדים שיושבים כל אחד בביתו אל מול המקלדת, לגוף אחד, עם כותרת, עם הגדרה (פחות או יותר) עם הכרה. גוף שמייצג קהילה מוכרת ומוערכת, קהילה של שחקנים חדשים וסופר משמעותיים במגרש התוכן התיירותי.

  • מטרה מרכזית שנייה ולא פחות חשובה לי אישית, הייתה חשיפה ופרסום תוכנית הלימוד בה לקחתי חלק.

חשיפה לקהל מפולח, רלוונטי מאין כמוהו, שמתאים לתוכנית הזו כמו כפפה ליד קפואה בטיול חורף באירופה, (טוב נו, גם בחופשת סקי).

שיידעו ישי את האפשרות הנהדרת הזאת ללמוד, להעמיק ולהתמקצע בתחום שהוא עוסק בו, וכן לספר על התוכנית לקוראים שלנו, שסביר שחלקם גם מתעניינים בתחום.
גם מטרה זו הושגה.

מטרות משנה

היו גם מטרות משנה – גם הן חשובות, וגם הן הצליחו עד מאוד: 

  • מפגש חברתי והכרה עם האנשים האמתיים שמאחורי השמות ברשת. בסופו של דבר, להיות בלוגר זאת עבודה די בודדה, בבית, על המחשב, וכל מפגש חברתי כזה נותן לנו אוויר לנשימה.
  • למידה והרחבת הידע בתחומים בהם אנחנו עוסקים מכיוונים כל כך רבים, שונים ומשלימים.
  • פתיחת דלתות והתחלות של שיתופי פעולה מעניינים ומרגשים.
  • גם חשיפת העיר התחתית בחיפה, בה נערך הכנס, וסיור התרבות והטעימות שנערך אחריו, היתה סוג של מטרת משנה. לגלות לכל "התל אביביים האלה" (שם גנרי לכל מי שלא צפוני כמוני), שיש גם חיים מחוץ לבועה. ש"מחיפה תצא תורה", כפי שניסחה זאת אחת הבלוגריות בטיעון מנצח!

סדר היום – מה היה לנו ?

בהתאם למטרות וליעדים שהצגתי להלן, נבנה לכנס סדר יום שכלל פנלים והרצאות, הדנים בנושאים הללו מכמה זוויות.

פתחנו את היום בדבריהם של פרופ' שלומית פז, ראש "החוג לגאוגרפיה ולימודי סביבה" ושל פרופ' מנספלד – ראש "התוכנית ללימודי ניהול ופיתח משאבי תיירות", שניכר כי הם מבינים את חשיבות שילוב הבלוגרים בעולם התיירות המודרני. 

מה בין עיתונאות, מגזינים ובלוגים?

ההרצאה הראשונה הייתה של הגברת דפנה רז, העורכת הראשית של מגזין "נשיונל ג'אוגרפיק" שסקרה עבורנו בצורה מקצועית ומרתקת את השינויים שחלו במהלך השנים בכתיבה תיירותית.

מעין "הדור הישן אל מול הדור החדש".

הגיליון הראשון של מגזין התיירות "נשיונל ג'אוגרפיק" יצא לאור ב – 1888.

מאז עברו קצת מים בכל הנהרות והימים והיום אנחנו בעידן אחר.

דפנה טוענת יש הרבה דמיון בין כתיבה עיתונאית לכתיבת הבלוגרים, אך הניואנסים הקטנים והחשובים שמבדלים כל ז'אנר, הם שעושים את  ההבדל.

היא חילקה את הכתיבה העוסקת בנסיעות ל 5 סוגים: מסעות אישיים (התנסות, תובנה, תשובה) כתבות נרטיביות (נסעתי, ראיתי, סיפרתי), מדריכים ומסלולים (מה איך ומתי) מקבצים ורשימות (הטובים, היפים, המסוכנים) חוכמה ועצות (מהר יותר, זול יותר טעים יותר).

גם לבלוגים וגם לכתבות במגזינים יש כל מני נישות. יש הבוחרים נישה אחת ומתקדים בה ויש הכוללים כמה.

אך החשוב ביותר הוא שלכל אחד תהיה זהות משלו. שהקורא ידע מה מיוחד בו.

לכל ז'אנר יש את יתרונותיו וחסרונותיו וצריך לדעת לשלב ביניהם, להפיק מכל אחד את המרב.

בשיחה שערכה רז עם בלוגר בינלאומי מוביל לקראת הרצאתה בכנס, הוא טען באוזניה כי אין הבדל גדול בין בלוגרים ועיתונאים.

עם זאת בבלוגים אין חסם הכניסה, ואין עריכה או הגהה ולכן גם אין רמה אחידה של תוכן או דיוק בפרטים, בתחביר או בתמונות.

מאידך לבלוגר יש את הפן האישי, היכולת לספר את החוויה לפי ראות עיניו, הקוראים מושקעים בו, מכירים אותו, והכי חשוב – מאמינים לו.

על ציר הזמן - ספרי הדרכות טיולים ומסעות

המשכנו את היום עם עוד סקירה היסטורית של השינויים שחלו במהלך השנים בנרטיב הישראלי כפי שהוא משתקף בספרי הדרכה ומסלולים תיירותיים. זו הייתה הרצאה של דר' מיה מזור טרגרמן אודות הדוקטורט שכתבה על הנושא.

לטענתה שוק הספרים לא מת ויש לו עדין קהל רב.

ספר הדרכת הטיולים הראשון שיצא בישראל הודפס בשנת 1932 ומאז יצאו לאור למעלה מ1000 כותרים בתחום. יותר מספרי הבישול.

עד תחילת שנות ה – 90  הנרטיב המרכזי עסק בסיפור שלנו כישראלים שנוסעים לחו"ל, לא כאנשים – הוא פנה אלינו כעם, כיחידה אחת וכלל המלצות בכיוון זה.

לאחר מכן השתנו פני הדברים גם בספרות וגם בכל ענפי המדיה השונים, הפכנו ל"אנשים" בפני עצמנו שנוסעים לטייל בעולם .

אני מוצאת שהמידע שקיים בספרי המסעות והמדריכים מהיותו מודפס בפרינט, מתקשה כיום לעקוב ולהתעדכן חדשות לבקרים.

מכאן שרבים כבר עברו לחפש את התוכן ואת המידע לטיולים שלהם דווקא בעולם הדיגיטלי.

עם זאת אני בטוחה שלספרים יש עדיין מקום וקהל, ואם הם ישכילו למצוא דרך לשלב את העותק המודפס עם הטכנולוגיה והדיגיטל הם ימשיכו להיות רלוונטיים גם בעתיד.

הכוכב החדש - הבלוג

התקדמנו במנהרת הזמן ועברנו להרצאה מרתקת ומשעשעת של יונית צוק על הבלוג כתחליף לספרי הדרכה.

יונית הצחיקה אותנו, והסבירה בצורה העדכנית ביותר כמה אלמנטים בהבדלים בין צורות המדיה השונות.

מאוד אהבתי את החלוקה שלה לשלושה חלקים של צורות מדיה והשימוש בהם:

  1. האינסטגרם – הוא למעשה איש היח"צ – יש בו תמונה, אולי כמה מילים, והוא מושך אותנו להתעניין ביעד מסוים. "וואו איזה יופי, גם אני רוצה לשם!"
  2. הפייסבוק על פוסטיו ובעיקר קבוצותיו – הוא איש השיווק: מסביר יותר, מציע עצות, מספק מידע כללי אודות מה כדאי ומה פחות. לעיתים זה נעשה בצורה מקצועית יותר ולעיתים, איך נאמר..לא. המידע בו חשוב מאוד אבל לא תמיד אפשר לסמוך עליו. הרבה פעמים אנשים בקבוצות כותבים תובנות מאוד חד משמעיות על בסיס החוויה שלהם. קשה לדעת על מי אפשר לסמוך. מי דומה לי באופיו ומי שונה ממני מאוד, ועל כן האם המלצותיו, או אי המלצותיו, מתאימות לי או לא.
  3. הבלוגים – אנשי ההדרכה והמכירות: פה כותב אדם אחד, שהקורא כבר הבין מיהו, והאם הוא מתאים לו, או לא. הוא מכיר אותו, את ההמלצות שלו, את הדרך בה הוא חושב ומציג את הדברים. הבלוגר על פי רוב עושה עבודה מאוד רצינית במחקר לפני, אחרי, ותוך כדי החוויה התיירותית. הוא מביא את המידע בצורה מאוד מופרטת, אמינה ועדכנית. הבלוג עוזר באיסוף כל המידע, במיון שלו, ובהנגשה שלו בצורה הכי ברורה וממוקדת לקורא.

בבלוג יש גם קישורים ולינקים ישירים לרכישת המוצר – בתי המלון, הטיסות, האטרקציות.

לא צריך לנבור ולחפש בעצמך. הכל מונגש, ברור ועניני – רק תלחץ, תבחר ותקנה.

את כל הגורמים הללו אין בשום דרך שיווקית אחרת!

יתרונות וחסרונות של יוצרי תוכן עצמאיים

זה מביא אותי לעוד אלמנט שמהווה יתרון וחסרון שלנו הבלוגרים – אנחנו על פי רוב עסק של אדם אחד, מקסימום שניים.

אנחנו עושים הכל – מטיילים, אוספים מידע ומנתחים אותו, כותבים, מצלמים, עורכים, מגיהים, משווקים, מפיצים, משתמשים בכל המדיות הקימות – אתר, פייסבוק, אינסטגרם יו טיוב  ועוד.

זה יתרון כי זה נותן לנו את האפשרות, שכמו שאמרה דפנה רז, להישאר אובייקטיבים ונאמנים לעצמנו, אין לנו עורך שיגיד שהמידע הזה לא רלוונטי או לא משווק נכון את היעד.

מאידך זה דורש מאתנו להיות כל כך מולטי טסקינג שלפעמים גם אנחנו מפספסים ועושים חלק מכלל המקצועות הללו, קצת פחות טוב.

ועדיין – בבלוג תמצאו את הכל, בצורה הכי טובה שהכותב יכול! הסיבה לכך היא כי אחרת לא תקראו אותו, לא תרשמו לאתר שלו, לא תרכשו דרכו, ובעצם לא תאפשרו לו קיום.

יתרון נוסף של בלוגים על פני עיתונאות או ספרים מסורתיים, היא הנגישות של הכותב – אפשר לפנות אלינו, להגיב, לשאול שאלות, להתייעץ.

אנחנו לא עושים "שגר ושכח". אנחנו שם, יחד ובשביל הקורא. וזה יתרון עצום.

הדיגיטל שולטטטט

המשכנו להתקדם עם הזמן והגענו לפאנל הנהדר של דר' אוהד שקד.

אוהד הזמין לפאנל שלו 4 בלוגריות מ"הגרסה הכי מתקדמת שיש" לדבר על עולם הדיגיטל.

טוב, די נפלתי מהכיסא.

הן משהו הבנות הצעירות הללו.

אני לא אהיה שם לעולם כי נולדתי וגדלתי בזמן אחר, לי ולחבריי המבוגרים יותר יש אומנם את היתרונות שלנו, אבל אי אפשר לקחת לצעירים את שלהם.

הבלוגריות סיפרו באיזה אפיקים דיגיטליים הן עובדות במקביל לכתיבה באתר – סרטונים, קבוצות,  יו טיוב, סטורי, פוד קסטים, הפקות TV ברשתות, טלגרם,  כל מה הכי חדש ועדכני.

תענוג ממש.

כולן מתפרנסות מזה ועושות עבודה מקצועית ביותר. היה מרתק לשמוע אותן ולהבין עד כמה יש מקום בעולם הזה לגדילה ולהתפתחות, וכמה ערך מוסף יש בעשייה שלהן.

זה העולם החדש בהתגלמותו!!!

לא עוד סוכנויות נסיעות, חוברות, ברושורים וכתבות "מטעם" אלא יצירת תוכן איכותי, חדשני, אמין, ויזואלי וטקסטואלי.

הכל יחד בידי אדם אחד ומחשב.

יצאתי קצת מקנאה, אבל התגברתי.

אלופים בשתפ"ים

הפאנל הבא היה על שיתופי פעולה – עוד תחום בו אנחנו הבלוגרים חזקים מאוד ומהווים יתרון משמעותי בשוק. אומנם אנחנו אוסף של יחידים, כל אחד עם האתר שלו והמדיה שהוא עובד בה,  אבל אנחנו יודעים, ומאוד אוהבים, לעבוד ביחד.

שיתוף הפעולה בינינו נותן לנו המון כוח.

כשאנחנו יוצאים כמה בלוגרים יחד לסקר אתר או יעד תיירותי, כל אחד מעלה את הזווית שלו ואת החוויות שלו המותאמות לקהל הקוראים שלו, בכלל אפיקי המדיה שהוזכרו להלן, ויחד יוצרים באז תקשורתי אדיר.

זה נכון גם ברגע האמת, בזמן חווית החוויה התיירותית,  וגם לאחר מכן בלינקים וקישורים שאנחנו מספקים בפוסטים שלנו לאלו של האחרים. כך הקורא יכול בקלות לעבור מפוסט אחד למשנהו, לאסוף את כל המידע הדרוש לו.

לראות ולקרוא על עוד זוויות, מקומות והמלצות על פי איך  שראה אותם כל אחד מאתנו, ולצאת עם ארגז מלא תוכן וידע.

הכל בקלות ובצורה הכי מונגשת שיש.

בפאנל שהנחתה מיכל בן ארי מנור, שגם מובילה ומנהלת בצורה יוצאת דופן את קבוצת הבלוגרים של התיירות והטיולים (הטיולוגים), השתתפו בלוגרים שהתנסו ועבדו בשיתופי פעולה מסוגים שונים.

תכלס - איך ולמה כדאי לעבוד עם בלוגרים בעולם התיירות

עופר קידר, בלוגר, צלם ואיש הייטק בעברו, הסביר והציג בצורה נהדרת, ובטרמינולוגיה הנכונה, את היתרונות  המוצעים לחברות וגורמי התיירות בעבודה עם בלוגרים:

  • הבלוגר משלים את השיווק והפרסום במדיה המסורתית.
  • הוא פונה ל"קהל חם", רגע לפני, או רגע אחרי הרכישה של המוצר התיירותי.
  • הבלוגרים נתפסים בעיני הקוראים כמהימנים ונגישים.
  • לפוסטים בבלוג יש חשיפה ארוכת טווח, הם "ירוקי עד" ותמיד ניתנים לעדכון, שינוי והתאמה.
  • בעבודה עם בלוגרים ישנה גמישות ומגוון אפשרויות בהתאם לתקציב ולמטרה.
  • הבלוגרים הם קבוצה שמהווה יחד מאגר של יצרי תוכן מקורי, וככאלה יכולים  לספק לגופי התיירות תוכן שיווקי בבלוג, להיות כותבים אורחים בערוצים של הגורם התיירותי ולהיות מקור לתמונות או סרטוני וידאו.
  • פרסום או עבודה בשיתוף פעולה עם בלוגר מספקת לבעלי העניין שטח פרסום זול בהשוואה למדיה המסורתית, המופנה לקהל יעד מפולח וממוקד והמון דרכים ואופנים לעבודה משותפת: קישורים, באנרים, עמודי נחיתה, אפיליאציה (עמלה עבור הפניה), הטבות לגולשים ועוד.

איך זה נראה מהצד השני?

מירב קאשי טלמור, אשת יחסי ציבור שהשתתפה אף היא בפאנל, טוענת כי אחת הבעיות הקשות בעבודה עם בלוגרים היא כמות התנועה והכניסות לאתרים שלהם.

לטענתה הלקוחות הגדולים עדיין מייחסים חשיבות רבה לכמות החשיפה וליכולת להוכיח אותה במספרים ובנתונים.

החשיפה שלנו שונה. היא הרבה יותר מצומצמת מזו שבמדיה המסורתית כמו אתרי חדשות וכדומה.

מאידך היא הרבה יותר מפולחת, ממוקדת, ופונה ישירות לקהל רלוונטי.

מכאן, שהדרך עוד ארוכה,  צריך "ללמד" את גופי התיירות, ואת העולם העסקי בכלל, לעבוד אתנו, אך נראה לי כי עשינו  בכנס הזה את אחד הצעדים הראשונים והמשמעותיים במסע .

תוכנית הלימוד לתואר שני

החלק האחרון בכנס הוקדש לתוכנית הלימודים בתואר השני "ניהול ופיתוח משאבי תיירות".

פרופסור יואל מנספלד, פרופסור נוגה קולינס ופרופסור אלי אברהם, כולם מלמדים ומובילים את התוכנית, סיפרו כל אחד בתורו מה בעצם לומדים בה. התוכנית מיועדת לעוסקים בתחום התיירות שרוצים לעלות מדרגה. לעבור מעיסוק באופרציה לסטטוס אסטרטגי ניהולי.

היא מיועדת גם לכל מי שרוצה להבין את עולם התיירות בצורה רחבה, מעמיקה, עם היבטים תאורטיים אבל לא פחות חשוב עם הרבה עבודת שטח.

התוכנית כוללת מספר קמפוסים במרחבים  תיירותיים בארץ ובעולם, ימי סיור והכרת המערכת באופן הכי מעמיק שיש.

אחריהם עלו שני בוגרים של התוכנית וסיפרו כל אחד לאן הלימודים לקחו אותו.

היה מרגש לשמוע ולהבין את שפע האפשרויות שנפתחו בפניהם, לראות כיצד כל אחד יכול לממש ולמנף את עיסוקו בצורה המתאימה בדיוק עבורו.

אני שוב מציעה לכל מי שקוסם לו להרחיב דעת, להתפתח, להתנסות ולהבין את מאחורי הקלעים, לפנות לחוג לגאוגרפיה ולימודי סביבה באוניברסיטת חיפה ולהתעניין שם.

תובנות ומסקנות שלי ושל אחרים - סיכום הכנס

יצאנו מהכנס בתחושה מאוד טובה. היות וארגנתי אותו, גם יכולתי לשמוע ולקבל פידבקים מכלל הקהלים ומרבים מהנוכחים בו. התחושה היתה זהה אצל כולם.

נראה כי עלינו פה על משהו היה פשוט כל כך נדרש, וכל כך מתבקש, שממש לא ברור איך הוא לא קרה עד היום.

כולם הסכימו איתי שזאת הייתה אבן דרך משמעותית ושיש צורך להמשיך במסלול הזה, לפתח שיתופי פעולה, ימי לימוד והסבר, לשלב כוחות ולעבוד יחד.

כרגע אנחנו ממשיכים בעשייה. חושבים איך נכון לחזק את הקשר בין בלוגרים ויוצרי תוכן דיגיטליים, אקדמיה ובעלי עניין בתחום התיירות.

ברור לנו שיש עוד המון מה לעשות, ואנחנו, כמו שאומרים, "על זה".

ככה אחרים סיכמו את היום:

חשוב לי לצטט כמה משפטים שלקחתי מתוך סיכומי הפייסבוק של המשתתפים בכנס.

לא אציין את כולם, ומי שמעניין אותו יכול להיכנס לפרופיל  הפייסבוק שלי "עינת הרשקו" ולקרוא שם עוד זוויות ותובנות.

מיכל בן ארי מנור, מנהלת קהילת בלוגרי הטיולים בישראל: "החשיבות של הכנס היא בגושפנקה שהוא נתן לבלוגרי טיולים כאל שחקני מפתח בזירת התיירות העכשווית.

המסקנה שלי היא שקהילת בלוגרי הטיולים הינה קהילה איכותית, מפרגנת, משתפת פעולה ששווה לעולם התיירות להכיר ולעבוד עימה, לצד העבודה עם התקשורת המסורתית.

אני מקווה שהכנס הזה הוא רק סנונית ראשונה בתחום".

דר' אוהד שקד :" אתמול היה יום מכונן מבחינתי מכמה בחינות.. היה עיסוק ראשוני סופר רציני בשאלת החיבור בין עולם הבלוגינג לתעשיית התיירות וההסתכלות האקדמית על החיבור הזה".

"ברור לי שזה יהיה עיסוק ראשון ולא אחרון. ואני מאוד רוצה שנייצר המשכיות למופע הזה". 

אני חושב שהמסקנות מהיום הזה היו מעלפות. בלוג הרבה פעמים הוא מקפצה אדירה לעסקים תיירותיים".

הבלוגרית ינינה  זסלבסקי אפק: "הציטוט של מרק טויין:  "טיולים היא הדרך הטובה ביותר לנפץ דעות קדומות", שציטטה דפנה במהלך הרצאתה יושב לי בראש, כשאני מציגה בפאנל בו אני משתתפת את סיפור משלחת כתבי התיירות לאוזבקיסטן בה השתתפתי. בעוד שעיתונאי התיירות כתבו כתבות תיירותיות קלאסיות, לנו הבלוגרים ניתנה יד חופשית לתאר את המסע מנקודת מבטינו: חוויות אישיות, מחשבות ונושאים שמעניינים אותנו. כך – משלימים זה את זה ומקשרים בעזרת לינקים – יכולנו לתת לקוראים שלנו מידע בהרבה רבדים.

הבלוגרית מלי אברמוביץ: "כי מחיפה תצא תורה! כשאוניברסיטת חיפה, הבית של התואר הראשון שלי עורכת כנס ״בלוגים, בלוגרים, אקדמיה ותיירות״, אז באקדמית זה נשמע טוב יותר!  למה זה נשמע יותר טוב? כי לבלוגים יצא שם של איזו מין קלות דעת, של היד הקלה על המקלדת, של תמונות אינסטגרמיות של בחורות באאוטפיט מושלם וכובע קש מצטלמות עם הגב על רקע נוף מושלם שנצבע בפילטר הנכון. 
והאקדמיה אמרה אתמול שבלוגרים הם הרבה הרבה יותר מהתדמית המשטיחה והמרדידה של העבודה שלנו. קהילת הטיולוגים שלנו קיבלה אתמול הכרה אקדמית, שאמרה; אמנם לא נס ליחה של המדיה המודפסת, אבל בעולם החדש והדיגיטלי אין לזלזל בבלוגרים שמספקים ידע ואמינות, שקיפות, קהל קוראים נאמן, ממוקד ומפולח שיוצר קשר בלתי אמצעי עם הבלוגר שלו. לא רק שאין לזלזל – לבלוגרים יש מקום של כבוד!"

וזה ממשיך:

יונית צוק, מובילת הבלוגרים בארץ: " כנס חשוב ומרתק. אבן דרך בעולם הבלוגים".

הבלוגרית ענבל ז'ק – "לפעמים גם מתכנני טיולים ובלוגרים צריכים קצת להטעין מצברים..
היום השתתפתי בכנס בלוגרים, תיירות ואקדמיה בקמפוס הנמל של אוניברסיטת חיפה. כנס מדהים ומעניין על נושאי הכתיבה התיירותית, העולם הדיגיטלי ושיתופי הפעולה בתחום".

הבלוגרית נופר רונן : "היה כיף לראות איך עולם הבלוגרים מתחיל לקבל הכרה בארץ ומתחילים לראות את השינוי בתפיסה לגבי הבלוגרים כמובילי דעת קהל".

הבלוגרית עדי וויץ : "אני רגילה לחיות במוד של הכרת תודה, אבל יש פעמים שאני חשה ברת מזל במיוחד. היום למשל. בכנס בלוגים, אקדמיה ותיירות, שנערך באוניברסיטת חיפה הרגשתי כמה ברת מזל אני להיות חלק מקהילה נפלאה של אנשים עם תחומי עניין ועיסוק דומים לשלי. 
קבוצה איכותית ותומכת של חברים שבאופן אחר לא היה לי סיכוי להכיר, בטח שלא לנהל מערכת יחסים של חברות, דיונים מרתקים, עזרה והפריה הדדית."

פרופסור מנספלד: "היה יום עיון מרתק.. ברכות לדוברים ולמשתתפים."

גיא מלל, בוגר התוכנית ויועץ תיירותי : "כנס בלוגרים ותיירות באוניברסיטת חיפה.  המוןןןןן אנשים מעניינים ועם תשוקה עצומה לחוויות וטיולים."

רונית שימרון, בלוגרית ועיתונאית: "האם הכנס השפיע על עמדותיהם של אנשי יחסי הציבור וגורמי התיירות? נראה שכן. לדברי המעורבים, אחת העובדות הבכירות בגורם תיירות מרכזי החליטה להפנות יותר משאבי פרסום לבלוגרים. רבים בכנס אף הביעו עניין בלימודי התוכנית לתואר שני לתכנון ופיתוח משאבי תיירות".

לקריאת הכתבה כולה כנסו לכאן.

תודה, תודה, תודה

עוד כמה מילות תודה:

תודה גדולה לאוניברסיטת חיפה שלקחה על עצמה את הפקת הכנס.

ל"עמותת תיירות חיפה" שסייעה, העניקה לנו שי יפה וארגנה בסוף היום סיור משגע על תרבות חיפאית בהובלת נעמה סובול.

לחברי הבלוגרים, שבאו עד חיפה, שיתפו פעולה ויצאו מרוצים.

ובכלל לכל מי שתרם, הגיע, הקשיב ועזר לנו בדרכנו אל האושר.

עוד קצת על נושא בלוגים ותיירות חדשה:

16 מחשבות על “עידן חדש בבלוגוספרייה”

    1. עינת הרשקו

      תודה בנצי. היה חשוב ויהיה המשך. מקווה שבפעם הבאה תוכל להגיע

  1. יופי של סיכום, שמעביר גם את התחושות שלי אחת לאחת, ביציאה מכנס IMTM השנה. סחתיין עלייך על היכולת לקחת תחושה שלילית ולהפוך אותה לעשייה חיובית בתעשייה ❤️

  2. עינת זהו פוסט מכונן של יום מכונן. אין לי ספק שהשילוב בין אישיותך היזמית, הראייה בעלת המעוף והרקע האקדמי שלך הם המנוע לעוד עשייה ברוכה בענף.

  3. אחרי שקראתי את אשר כתבת, אני ממש מצטערת שלא נכחתי בתערוכה.
    מקסים ❤️
    אגב, אשמח לשוחח איתך בנושא בלוגרים. תודה.

    1. עינת הרשקו

      הי ליאת, סליחה שלקח לי זמן לענות, תקלה קטנה באתר… מוזמנת ליצור איתי קשר ולשוחח. 0523782846

  4. ואוו עינת. איזה פוסט. רואים שזה ככ נוגע לליבך. פוסט מושקע שגרם לי ללא מעט מחשבות.תודה על כך. את נפלאה. אחד הפוסטים הטובים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לשמוע עוד?