מורשת יהודית ודור המילניום

תעלומה המוזאון, בית התפוצות

אומרים שהיה פה שמח

כשמדברים על מורשת, הנחלת מורשת, או תיירות מורשת, תמיד עולה לי בראש משהו כבד, אולי קצת עגום, ועצוב, שצריך לבוא אליו ב"מוד" מסוים והרבה כובד ראש.

למורשת יש תפקיד מאוד חשוב ומרכזי בחיינו.

משם באנו.

זאת ההיסטוריה שלנו.

ולא תמיד היא הייתה טובה, במיוחד לא שלנו, היהודים.

לא צריכה לספר לכם – נלחמנו על מקומנו וביתנו מאות בשנים.

נאבקנו, גורשנו, הושמדנו ואיכשהו שרדנו את כל זה.

נכון וחשוב להעביר את ההיסטוריה הזאת הלאה, לדורות הבאים, שידעו, יזכרו ויכבדו .

אבל!!!

זה לא חייב להיות רק בדרך השלילה.

זה לא חייב להתבצע רק דרך מוזאונים שקטים, עצובים, עם מייצגים שעושים לנו "קווץ" בלב.

וזה מה שבמוזאון בית התפוצות, (ודרך אגב, עוד הרבה מאוד מוזאונים ופרויקטים תיירותיים דומים ברחבי העולם), הבינו וישמו.

אפשר, חשוב ונכון להנחיל מורשת לדורות הבאים גם בדרכים אחרות.

כי הרי לא רק סבלנו במהלך השנים.

גם צחקנו, וחגגנו, ושמחנו, ו.. "אומרים שהיה פה שמח"…

תערוכת קבע במוזאון על ההומור היהודי

מוזאון "בית התפוצות" משנה את פניו

לאחרונה הוזמנתי לכנס בלוגרים בבית בתפוצות בתל אביב והתבקשתי לספר על המוזאון ועל פעילות שחווינו שם –"תעלומה במוזאון".

האמת היא שלא ידעתי למה לצפות.

הייתי בבית התפוצות לאחרונה אי שם בכיתה ו', (או בעברית מדוברת – תחילת שנות השמונים), ואני זוכרת מזה משהו מאוד אפור, כבד ולא ממש מעניין.

מה שכן, היה שם מחשב שידע להציג מידע על השושלת המשפחתית שלי – שמות, מקומות וכדומה. זה היה מרשים מאוד – גם מחשב וגם שושלת !!!! חיבור מנצח!

לתקופה ההיא, אולי…

היום, איך נאמר,  זה כבר לא תופס, וקשה לי להאמין שמחשב שפולט דפים עם שמות של עיירות באירופה או כפרים במרוקו, יחד עם שמות של אישים רמי דרג שהיו אבות אבותיי, מעניין כהוא זה איזה שהוא ילד בישראל או בעולם.

אז לא ממש ידעתי למה לצפות.

קיוויתי לטוב.

הופתעתי ממש.

לטובה, ברור שלטובה.

כי בית התפוצות עשה שינוי משמעותי מאוד.

לא עוד סבל, כיבוש ורדיפה כנרטיב המרכזי של תולדות העם היהודי.

לא רק זה מה שמגדיר אותנו.

לא רק זאת ההיסטוריה שלנו.

לעם היהודי מורשת ארוכה ומכובדת שכללה גם המון עושר תרבותי, הומור, ציוויליזציה מרשימה, מסורות ומנהגים, וחשוב להראות את זה, גם לעצמנו ולילדינו וגם לעולם.

יותר מכך – המוזאון שינה את פניו לכיוון שנות ה  – 2000:

כן תצלמו, כן תגעו, תתרוצצו, תחוו, תעלו למדיה, תשתתפו בצורה פעילה בחוויה הלימודית.

זה כל כך חשוב, כי זה הופך את חווית המשתמש למשהו הרבה יותר משמעותי ועצמתי ומשאיר הרבה יותר ידע וזיכרון בלב ובראש.

צחוקים איתנו, היהודים לדורותיהם

טיפונת על תיירות מורשת בכלל, ועל תיירות מורשת יהודית בפרט, מהפן האקדמי:

תראו כמה הדרך שבה פועל היום מוזאון בית התפוצות תואמת את מה שעולה באקדמיה:

מקומות קדושים, מבנים, אתרים, דמויות ואמונות מהווים מוקד משיכה תיירותי מימי קדם ועד היום. תיירות מורשת בכלל, ותיירות מורשת יהודית בפרט, מגלמות בתוכן עולם רחב מאוד של אטרקציות ומוצרים תיירותיים המוצעים לתייר בשפע דרכים וצורות.

החשיבה המסורתית אודות מהות המורשת, כיצד לשמרה ולהציגה ומה נכלל תחת ההגדרה של מורשת, משנה פניה בעקבות תהליכי שינוי בחברה בכללה ובתוכה בעולם התיירות.

מאז אמצע המאה ה-20, מדינות רבות בעולם משקיעות הון רב ויצירתיות בשימור  נופי טבע,  אתרים עתיקים ומבנים  ישנים.

המקומות שאותם משמרים הם נופי טבע ייחודיים ואתרי תרבות בעלי חשיבות היסטורית, דתית, אדריכלית, אמנותית או מדעית. המשותף לכל האתרים הללו שהם מבטאים "מורשת"- כלומר, יש בהם מרכיבים שחשוב, לדעת רבים, לשמור עליהם ולהעבירם מדור לדור.

על פי אונסק"ו, ארגון החינוך, המדע והתרבות של האומות המאוחדות, "מורשת היא מה שנותר לנו מן העבר, איך שאנחנו חיים היום ומה שנעביר  הלאה לדורות הבאים".

הרבה מתעשיית התיירות סביב העולם מבוססת על תרבות ומורשת, ורבים מהמקומות החשובים ביותר פתוחים לציבור.

ניתן לראות את  תיירות המורשת כענף של התיירות התרבותית. הן תיירות תרבותית והן תיירות מורשת הינן חווייתיות בכך שהן משלבות מעורבות אישית של התייר, בין אם במובן של תחושת היותו חלק מההיסטוריה של  מקום ובין אם היותו גורם מעורב או מגורה וזאת על ידי השתתפות בפעילויות תרבותיות כגון פסטיבלים ואמנויות הבמה .

רוב החוקרים טוענים כי המורשת קשורה בעבר, שהיא מייצגת ירושה שצריכה להיות מועברת לדורות הבאים, הן מבחינת מסורות תרבותיות והן מבחינת פריטים פיזיים.

קשה להתמקד ולהבין  מורשת מבלי להכיר גם את התרבות שבה היא מתקיימת ומשפיעה על נוכחותה, השתיים קשורות זו בזו.

דגמים של בתי כנסת עתיקים מהעולם בתערוכת "הללו-יה! כינוס, תפילה, לימוד – בית הכנסת אז והיום"

תיירות מורשת פוסט מודרנית

התנהגותם של תיירים בעידן התיירות הפוסט-תעשייתית משתנה כל העת. המסחור הוא שאפיין את התיירות בעידן התעשייתי, ואילו בעידן התיירות הפוסט תעשייתית, נושאים חדשים הובאו לחזית, כגון חשיבות, חדשנות וזהות. במקרה של מה שמכונה "תיירות פוסט-מודרנית",  מתרחש מעבר הדרגתי מהפרדיגמה של "3S" (ים, חול ושמש) ל "E"3  (בידור, התרגשות, חינוך), דבר שמעיד כי צריכה תיירותית בת זמננו היא צריכה של "ניסיון" או "חוויה" .

תיירות יצירתית היא מושג חדש, שלב נוסף בפיתוח התיירות העונה על צרכים חדשים של התייר  המודרני.

דור זה של תיירים אינו מעוניין רק בחקר המורשת התרבותית בדרך פסיבית, שלעתים קרובות לובשת צורה של תיירות המונית, אלא מחפש דרך אחרת ללמוד, לקיים אינטראקציה, להתחייב ולחקור את היכולת היצירתית של המרחב .

באירופה יש דוגמאות רבות לשימור, הנצחה והעברת המורשת היהודית בדרך יצירתית ושונה כמו למשל רובעים יהודיים שהופכים למרכזי בילוי עמוסי פאבים ומסעדות, פסטיבלים יהודיים, מלונות ובתי קפה שבנויים על חורבות אתרים יהודיים ומשמרים ומציגים בהם אלמנטים דתיים מהעבר ועוד.

דגמים של בתי כנסת עתיקים מהעולם בתערוכת "הללו-יה! כינוס, תפילה, לימוד – בית הכנסת אז והיום"

התערוכות במוזאון "בית התפוצות"

כפי שנאמר לעיל, המוזאון השתנה מאוד בשנים האחרונות.

גם מבחינת הנרטיב המוצג בו, גם מבחינת ההתאמה הכל כך נכונה למשפחות לילדים ולדור המילניום, וגם בגודל שטחי התצוגה  של תערוכות הקבע והתערוכות המתחלפות.

בקרוב מאוד הם הולכים לשלש את שטח התצוגה במוזאון וזה באמת הישג מרשים.

מתוך אתר "מוזאון בית התפוצות":

התצוגה החדשה תתפרש על כ-3,500 מ"ר, ותיסוב סביב שלושה צירים מרכזיים:
הסיפור היהודי – סיפורו הייחודי והמתמשך של העם היהודי. מסעות היהודים כעם בין העמים, התרבות, האמונה והיצירה שלהם, ומעגל החיים והשנה היהודיים.
עמיות יהודית – זהות. הקשרים המגוונים והייחודיים שבהם יהודים מכל העולם קשורים זה בזה, קשרים שהופכים אותם לעם אחד; השונות הדתית והתרבותית, הזרמים השונים בעם ישראל כיום, ומגוון הביטויים האישיים שיהודים יוצרים לעצמם כדי לשלב בין יהדותם לבין החברה הכללית.
את/ה חלק מהסיפור – השתתפות. כאן עומד במרכז הקול של המבקר/ת היחיד/ה, סיפור החיים, והניסיון והלימוד האישי של כל אחד ואחת. תמה זאת קושרת יחד את התצוגה החדשה כולה.

הומור יהודי, את חלקו אפילו הילדים מכירים.

במוזיאון מוצגות תערוכות קבועות כמו למשל  "גיבורים – פורצי הדרך של העם היהודי" או "הללו-יה! כינוס, תפילה, לימוד – בית הכנסת אז והיום" ו "ויהי צחוק – הומור יהודי מסביב לעולם" .

כולן מאוד מותאמות לבילוי לימודי חוויתי לכל המשפחה וכן לעולם החדש.

הן אינטראקטיביות, מצחיקות, מענייניות, משלבות הרבה מאוד מופעי מדיה ווידאו, ומספקות הצצה למורשת היהודית ולהיסטוריה בדרך הכי עדכנית ומעניינית.

הן מספקות חוויה! וזה מה שכולנו מחפשים היום.

שחקנית מדריכה בפעילות במוזאון - אמא פולניה תמיד צודקת

"תעלומה במוזאון" - הפעילות שלכם לקיץ!

יצאנו לחפש את הצופן הסודי לחיי נצח

אחד ההיי לייטים של פעילות הקיץ במוזאון היא ההפעלה אותה עברנו במהלך הכנס שנקראת "תעלומה המוזאון".

זוהי פעילות לכל המשפחה שהילדים שלכם יעופו עליה.

ימי ראשון-חמישי, במהלך חודש אוגוסט

הפעילות מתקיימת בקבוצות (עד 20 איש) שיוצאות לדרך כל 20 דקות

הראשונה בכל יום ב-10:50 והאחרונה ב-16:10

אל תשכחו לשריין את חלון הזמן המתאים לכם בהזמנת הכרטיסים!

משחק חווייתי לכל המשפחה ברחבי המוזיאון, המשלב מסתורין והומור, חוויה אינטראקטיבית סוחפת בשילוב שחקנים בשיתוף TLV SHOW.

במסגרת המשחק יהפכו המשתתפים לבלשים חוקרים, יישלחו למסע מרתק בתערוכות המוזיאון ויצטרכו להחליט במי לבטוח ובמי לא.

המבקרים מוזמנים להשתתף במופע אינטראקטיבי עם שחקנים מקצועיים, בו הקהל וגלריות המוזיאון נשאבים לממד זמן אחר, יוצאים למסע בין דמויות יהודיות השזורות ברחבי הגלריות, פותרים חידות מוצפנות ברחבי המוזיאון עד אשר מגיעים לפתרון התעלומה – מציאת הצופן לחיי נצח.

קפילטע - מישהו????

חוויה רב חושית

במהלך הפעילות עוברים בשש תחנות שונות ברחבי המוזאון, גם צופים בתערוכות שבדרך וגם פותרים חידות, מחפשים רמזים ומפעילים את הראש והגוף.

מאוד אהבתי את זה שבעצם נוצר שם מין סיפור בתוך סיפור. מצד אחד יש את התערוכות הקבועות וכל התצוגה במוזאון שנחשפת למבקר במהלך הפעילות ומאידך ישנה פעילות נוספת, קשורה ולא קשורה, שבמרכזה סיפור המועבר בצורה חווייתית עם מסר שצריך לגלות בסופו.

ישן עם חדש, עצוב עם מצחיק, תרבות, היסטוריה, מורשת, הווה עבר ועתיד.

הכל יחד באווירה מאוד יצירתית וחדשנית, נגישה ומעניינת.

אין לי ספק שזאת דרך נהדרת להנחיל מידע ומורשת לדור העתיד .

שמי שיגיע למוזאון יקבל מוצר חוויתי, תיירותי, לימודי ויצירתי שמשאיר חותם.

פעילות חוויתית ומשמתית
סהר קרט, בלוגרית מצטיינת, פצחה את הצופן ותזכה לחיי נצח!!!

תכלס

רוצים פעילות קיץ עם ערך מוסף – לכו למוזאון בית התפוצות ותשתתפו בפעילות "תעלומה במוזיאון".

הפעילות מדליקה, עכשווית ומלמדת.

המוזאון ממוזג, יש בו בית קפה גדול שאפשר גם לשבת ולנוח קצת בין לבין, או אם הילדים שלכם גדולים מספיק – לשלוח אותם לפעילות ולשבת בינתיים לכוס קפה במזגן..

יש גם חנות מזכרות עם מוצרים ממש יפים הקשורים ליהדות, לחגי ישראל, לאירועים שונים כמו בר או בת מצווה ובכלל.

עם ישראל חי, בועט, צוחק, ונהנה!

מודה ומעריכה

רוצה להודות ליונית צוק – "הבלוגריסטית" – שהפיקה את הכנס המעניין שהיה לנו, והשכילה לבחור עבורו מקום עם כל כך הרבה ערך מוסף.

תודה גם לבית התפוצות שאירח אותנו ברוחב לב ובנעימים.

מאוד נהניתי לראות את השינוי שקורה שם ממש עכשיו.

יצירתיות, עכשוויות, חוויה פעילה ובעלת מסר וערך – ככה אני אוהבת!

ואחרי שביקרתם שם גם אתם – אשמח לשמוע איך התרשמתם!!!

עוד קצת על בית התפוצות ועל תל אביב

סהר קרט מהבלוג "yolo" גם היתה במוזאון והתלהבה:  תעלומה במוזיאון בית התפוצות

ובעבר כתבתי כמה פוסטים על תל אביב ונפלאותיה:

4 תגובות
  1. מיכל מנור הגב

    יופי של פוסט! כרגיל הצלחת להעביר גם את הידע שלך בתחום התיירות.

  2. yonit tzuk הגב

    אני חייבת ללמוד תיירות, את עושה חשק כזה גדול להבין את המידע הזה יותר לעומק. תודה על נקודת מבט חדשה שלא חשבתי עליה, וכמובן שאת צודקת. תודה

    • עינת הרשקו הגב

      תודה יונית. תיירות זה אכן תחום מרתק, וללמוד זה החיים!!! שמחה שהיה לך מעניין

השארת תגובה